Snepvangers fysiotherapie presenteert het speciale EK voetbal blog: hamstringscheur

geplaatst in: Geen categorie | 0

Het was de zomer van 2010. Het Nederlands elftal was bezig met de voorbereidingen voor het WK, toen Arjen Robben op 5 juni tijdens een oefenwedstrijd, geblesseerd raakte. Hij zou een scheur van een paar centimeter in zijn hamstrings hebben. Wat een ramp. Daar ging onze sterspeler…

Wat is nu precies een spierscheur? Wat houdt het in? En wat is de hersteltijd? Hieronder zullen we daarop antwoord geven.

Gradaties van een spierscheur

Er zijn 3 graden van een spierscheur.

1. Dit is wat we noemen een verrekking. Het spierweefsel zelf is niet kapot, maar wel het bindweefsel. Een flinke spierpijn als het ware. U heeft geen krachtsverlies, maar het bewegen zal wel pijnlijk en/of gevoelig zijn. U kunt een bolletje/verdikking voelen in de spier. Het herstel duurt een paar dagen tot een week.
  2. Hier is zowel het spierweefsel als het bindweefsel ingescheurd, maar nog niet helemaal doorgescheurd. Er is nu krachtsverlies, pijn en zwelling. Er kan een kuiltje te voelen zijn in de spier. Het herstel duurt dan ongeveer 6 weken.
  3. Hier is de spier volledig afgescheurd. Herstel kan niet meer uit zichzelf plaatsvinden en er kan een operatie nodig zijn.
Postmitotisch weefsel

Spierweefsel is zogenaamd postmitotisch weefsel (vanaf het achttiende levensjaar). Dit houdt in dat als er celdood aanwezig is in het spierweefsel, dat dit weefsel wordt vervangen door bindweefsel. Bindweefsel is slechter in kwaliteit dan spierweefsel. Als er geen celdood is, dan kan het spierweefsel zich herstellen (reparatie).

In de zomer van 2010 had Arjen Robben een graad 2 spierscheur. En later (na het toernooi) bleek dat dat hij ook nog een tweede scheur had (Dat maakt dit verhaal helemaal nog wonderlijk). Hiervoor staat 6 weken hersteltijd. Maar Robben ging mee naar het WK en speelde zijn eerste wedstrijd, na krap 3 weken herstel op 24 juni.

Anekdote Jeroen:

‘Ik kan het met mij nog wel herinneren, ik was toen docent fysiotherapie aan de Hogeschool Rotterdam. In de koffiepauze zaten wij met zo’n 20 collega’s en niemand begreep hoe Robben weer kon spelen. Was er een nieuwe techniek? Of was er geen spierscheur? Zou hij spelen met pijnstillers? We snapten er allemaal niets van…’

Dus hoe kon het dan dat Robben toch speelde? Er zijn verschillende theorieën over. De desbetreffende fysiotherapeut is inmiddels overleden en heeft zijn geheim nooit gedeeld. Robben speelde toen een geweldig toernooi, maar heeft daarna een lange tijd niet kunnen spelen. Maar hoe het precies in elkaar zitten weten we helaas niet.

Behandeling:

Wat moet je doen als je een spierscheur hebt?

• Direct na het scheuren van de spier, kunt u beginnen met koelen (hier zijn de meningen over verdeeld en dit komt in een volgende blog)
  • Laat zo snel mogelijk onderzoeken bij een fysiotherapeut of arts om welke graad spierscheur het gaat.
  • Bij een graad 1 en 2: tapen
  • Bij een graad 1 en 2: op geleide van de pijn bewegen. Bewegen mag de pijn niet doen verergeren.
  • Bij een graad 3: bezoek aan arts en eventueel een operatie
Verder is het raadzaam om een afspraak te maken bij een fysiotherapeut, omdat hamstringscheuren vaak een niet op zichzelf staand probleem zijn. Vaak is er een verstoring in de bewegingsketen. U kunt dan denken aan beperkingen van bijvoorbeeld enkel, knie en/of rug.

Team Snepvangers fysiotherapie