Rust is essentieel bij sporten

geplaatst in: Gezondheid | 0
Hoe gaat het met de goede voornemens? Carnaval zit er weer op, alle griepvirussen zijn hopelijk straks weer verdwenen. Misschien tijd om uw lichaam zomerklaar te maken? Hoe staat u er voor?

Bij de meeste mensen is de motivatie om iets nieuws vol te houden meestal na 3 weken verdwenen.

De een stopt vanwege blessures, de ander vanwege het niet halen van eigen te hoog gestelde doelen met teleurstelling tot gevolg

Ga niet te snel van start, bouw het rustig op. Ook de frequentie van sporten moet rustig worden opgebouwd. Vaak is twee tot drie keer per week sporten genoeg.

Een essentieel onderdeel van trainen is RUST en HERSTEL en dat is net zo BELANGRIJK als de training zelf.

Rust en sport horen bij elkaar.
Ok, misschien niet helemaal zoals hierboven op het plaatje, maar we zullen het verder uitleggen.
Je start met sporten, waardoor je spieren vermoeid raken. Dit is ook wel bekend als verzuring. Als je je lichaam niet de tijd geeft om te herstellen, zal deze verzuring zich opbouwen, waardoor er uiteindelijk schade kan ontstaan (blessures).
Je goede voornemens verdwijnen weer, want je kracht en/of conditie neemt dan af in plaats van toe. Geef je lichaam dus tijd om te herstellen!
 
De duur van hersteltijd heeft te maken met het soort training; krachtraining of duurtraining. Grofweg is de hersteltijd variërend tussen de 24- en 72 uur. Start je na de juiste hersteltijd, dan zullen de spieren weer opgeladen zijn. Sterker nog, beter opgeladen dan daarvoor, ook wel supercompensatie genoemd. Als je hier goed gebruik van maakt, neemt je spierkracht toe.
 
Sportschema?
Vraag aan uw fitnessinstructeur, sportbegeleider en/of fysiotherapeut om welk soort training het gaat. En stel samen een werkbaar schema op. En dan kunt u uw doelstelling wel gaan halen. Daarnaast is het van belang om regelmatig je schema aan te (laten) passen. Je spieren hebben een juiste prikkel nodig om zich te ontwikkelen. Train je te lang met hetzelfde schema, dan raak je deze prikkel kwijt en treedt er minder toename van spierkracht en conditie op.
 
Mocht u nog vragen hebben neem dan gerust contact met ons op telefoonnummer of stuur een mailtje naar: info@snepvangersfysiotherapie.nl
 
Veel sportplezier! Team Snepvangers Fysiotherapie