Sportblessures: Koelen of met rust laten?

geplaatst in: Geen categorie | 0

Het nieuwe sportseizoen staat weer voor de deur. Daar komen soms sportblessures bij. Maar als u een blessure op loopt, wat moet u dan doen, koelen of met rust laten? Het is een onderwerp waar nog regelmatig discussie over is.

We zullen deze vraag proberen te beantwoorden. 

Wat gebeurt er met koelen?
Er ontstaat een zogenaamde ‘vasoconstrictie’, dit houdt in dat de bloedvaten gaan samenknijpen waardoor de zwelling afneemt. Ook worden door het koelen de zenuwuiteinden verdoofd, waardoor de pijn afneemt. Dit gebeurt bij oppervlakkig gelegen structuren zoals bijvoorbeeld enkel, kuit, hamstring, etc. 
 
Zou u het koelen combineren met tapen, dan kan het zo zijn dat het herstel versneld. U kunt dan denken aan blessures zoals:
 
  • Enkelverstuiking
  • Kuitscheur
  • Hamstring scheur

Er zit wel een addertje onder het gras. Als u namelijk weer te snel gaat sporten na een blessure kunnen de klachten verergeren, omdat er nog geen voldoende herstel heeft plaatsgevonden.

Wat gebeurt er als u rust houdt?

Er ontstaat zwelling, roodheid en warmte (ontstekingsreactie: zie het plaatje hiernaast) waardoor u minder goed kunt bewegen.

De pijn neemt toe. Dus u kunt  waarschijnlijk niet te veel bewegen vanwege de klachten. Dit is een natuurlijk proces en er zijn collega’s en specialisten die vinden dat het natuurlijk proces gevolgd moet worden.

Het nadeel hiervan is, is dat langdurige warmte een nadelig effect kan hebben op het gewricht.

Wat moet u nu?

Deze blog is niet bedoeld om u te doen twijfelen, maar meer om hierover eens na te denken. Want het lichaam is zelf goed in staat om te herstellen zonder interventie in de vorm van een coldpack.

U zou uw keuze kunnen maken aan de hand van de locatie namelijk: oppervlakkig gelegen structuren kunnen prima gekoeld worden

Het koelen van bijvoorbeeld het heupgewricht heeft geen zin. Want dit ligt te diep in het lichaam.

Het koelen of rusten is ook een punt van discussie onder fysiotherapeuten. Er is geen goed of fout antwoord. U moet zich er ook prettig bij voelen. Wij vonden het wel van belang om u mee te nemen in deze gedachtegang en weeg vooral voor uzelf af wat u handig en verstandig vindt. 

Kiest u voor het koelen? Dan deze tip:

Doe een coldpack, een zak bevroren fruit/groente of bijvoorbeeld  ijsblokjes in een theedoek. Niet direct op de huid!! En koel ongeveer 10 – 15 minuten. U mag dit meerdere keren per dag herhalen.

Bij twijfel kunt u uiteraard altijd even contact met ons op nemen. 

Met vriendelijke groet

Team Snepvangers Fysiotherapie,