Wat is artrose?

geplaatst in: Algemeen | 0

Het komt nogal vaak voor dat mensen de praktijk binnen komen met de diagnose artrose. De daarop volgende vraag is dan; ‘maar wat is artrose nu precies?’. In deze blog gaan we daar wat meer op in.

Kort gezegd is artrose een medische term voor slijtage.

Slijtage is een normaal proces. Onderdelen aan uw huis, auto of fiets zijn vaak al na een paar jaar aan vervanging toe. Bij een mens duurt dit jaren. De meeste mensen hebben wel slijtage in hun gewrichten maar merken hier niets van.

Hieronder staat een afbeelding van de verschillende fasen van slijtage. (In dit voorbeeld is de knie gebruikt, maar dit geldt voor elk ander gewricht)

SYMPTOMEN

Dit zijn de symptomen van slijtage in het gewricht:

• Ochtendstijfheid
  • Geluiden in het gewricht tijdens bewegen
  • Bewegingsbeperking
  • Pijnlijk gewrichtskapsel bij aanraking
Het ontstaan van slijtage

Slijtage ontstaat niet spontaan, begint sluimerend, het bouwt zich in maanden tot jaren op. Slijtage komt dan ook meer voor bij mensen boven de 45, maar kan ook eerder ontstaan. Dit heeft bijvoorbeeld te maken met uw leefstijl. Denk aan bepaalde sporten, hobby’s of werkzaamheden die meer van het lichaam vragen.

Mensen in de bouw zullen eerder slijtage hebben dan mensen die op kantoor werken.

Wat kun je er aan doen?
  1. Pijnstillers
  2. Blijf bewegen / sporten, eventueel met tips van de fysiotherapeut
  3. Fysiotherapie om de gewrichten (of omliggende gewrichten) soepeler en sterker te maken en te houden