Wat is Dry Needling?

geplaatst in: Gezondheid | 0

De geschiedenis van dry needling

Dry needling wordt door fysio– en manueel therapeuten in Canada al meer dan 40 jaar gebruikt als onderdeel van de behandeling. Voor 2005 was het niet toegestaan voor fysiotherapeuten om naalden te gebruiken. Dit was alleen toegestaan voor artsen en verpleegkundigen. Sinds 2005 is dry needling opgenomen in de beroepsbeschrijving fysiotherapie en sindsdien is dry needling in Nederland begonnen.

Waarom heet het dry needling?

Door een injectienaald moet vloeistof doorheen kunnen (wet needling), bij dry needling hoeft dit niet. Er vindt dus geen injectie plaats. De naald die gebruikt wordt met dry needling is veel dunner dan een injectienaald, hierdoor voel je vrijwel niks van het prikje van de naald.

dry needling naald                             injectienaald

Hoe gaat een therapeut te werk bij dry needling?

De therapeut gaat bij u op zoek naar triggerpoints in de spier. Een beetje vergelijkbaar met een soort rijstkorrel in uw spier. Deze triggerpoints zijn lokale spierverkrampingen en kunnen pijn en  bewegingsbeperkingen veroorzaken. Ook is het mogelijk dat zo’n triggerpoint een uitstralende pijn kan veroorzaken naar andere gebieden, waardoor het soms lijkt op bijvoorbeeld zenuwpijn. Tijdens uw eerste bezoek zullen wij daarom ook testen of uw klachten worden veroorzaakt door een triggerpoint en niet door een geïrriteerde zenuw of een geblokkeerd gewricht.

Dry Needling wordt vaak gecombineerd met andere therapie zoals massage, mobilisatie, manuele therapie en/of oefentherapie

Bij het aanprikken van een triggerpoint gaat de spier ongecontroleerd samentrekken, een spasme. Een spasme kan een raar gevoel geven, u heeft hier namelijk geen controle over. Daarna zal de spier zich gaan ontspannen. Dit kan leiden tot een zwaar, diep en vermoeid gevoel. U kunt dit een beetje zien als spierpijn en net zoals spierpijn kan dit een aantal dagen aanhouden.

Reacties van dry needling de eerste paar dagen:
  • Vermoeid gevoel / zwaar gevoel in de spier
  • Stijfheid
  • Spierpijn
  • Uitstralende pijn
  • Algehele vermoeidheid
Reacties van dry needling na een paar dagen:
  • Toename van bewegelijkheid
  • Afname van pijn

Soms kunnen er andere reacties ontstaan zoals zweten of draaierig worden. Vaak trekt dit snel weer weg, maar geef dit wel aan bij uw fysiotherapeut. En vergeet vooral niet om te eten voor een behandeling, een lage bloedsuikerspiegel kan soortgelijke klachten ook veroorzaken.

Wat is het verschil tussen dry needling en acupunctuur?

De naalden die gebruikt worden met dry needling en acupunctuur zijn hetzelfde, maar daar houdt de vergelijking op. Acupunctuur wordt ingezet met Chinese geneeskunde als achtergrond: zoals het herstellen van de balans tussen lichaam en geest. Acupunctuur combineert het gebruiken van naalden ook met andere middelen zoals kruiden, dieet, meditatie enz. Dry needling heeft daar helemaal niets mee te maken.

Hygiëne

Het te behandelen gebied wordt eerst schoongemaakt met alcohol. Nadat de naaldjes zijn gebruikt, worden deze weggegooid in een daarvoor bestemde container.

Hopelijk heeft dit meer verduidelijking gegeven over dry needling. Mocht u nog vragen hebben u kunt ons altijd bellen of mailen.

Snepvangers fysiotherapie Breda